Mijn stage bij Bento Presentaties

Arnout Drenthel Over Bento

Begin dit jaar liep havo-scholiere Pauline twee weken stage bij ons, want waar kun je meer leren over goed presenteren dan bij een presentatiebureau? Dit is haar korte reflectie op die tijd. Ik ben Pauline en ik zit nu in het laatste jaar van de havo. Ik ben druk bezig met mijn eindwerkstuk, dit is de vrije schoolse versie van een profielwerkstuk, en …

blogartikel over S.T.A.R. Moment: Shocking Statistics

Onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment #5: Shocking Statistics

Hugo Cremers Presentatie geven, Presentatie-tips

Het vijfde blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Shocking Statistics: data die zó sprekend zijn dat je er niet omheen kunt. Om écht te overtuigen, heb je ethos, pathos én logos nodig. Je geloofwaardigheid als spreker noemen we Ethos. Veel S.T.A.R. Moments spelen in op pathos: de emotie van je publiek. En tenslotte heb je inhoudelijke argumenten nodig om te overtuigen: logos. Wanneer je …

blogartikel over S.T.A.R. Moment: Emotive Storytelling

Onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment #4: Emotive Storytelling

Hugo Cremers Presentatie geven, Presentatie-tips

Het vierde blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Emotive Storytelling: verpak het idee dat je wil delen in een verhaal. In plaats van alleen informatie te verspreiden, kun je die informatie verwerken in een verhaal. Via verhalen begrijpen we complexe dingen gemakkelijker en zijn ze beter te onthouden. Ze geven betekenis aan informatie. Wanneer iemand een persoonlijk verhaal vertelt, krijgt het …

blogartikel over S.T.A.R. Moment: Evocative Visuals

Onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment #3: Evocative Visuals

Hugo Cremers Presentatie geven, Presentatie-tips

Dit derde blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Evocative Visuals: krachtig, sprekend beeldmateriaal. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Cliché, maar daarom niet minder waar. Een krachtig beeld maakt gedachten, herinneringen of emoties los bij je publiek. Van inspirerend, vrolijk of vertrouwd tot angstaanjagend, verdrietig of kwaad. Wanneer je je boodschap kunt onderstrepen met een …

Blogartikel over S.T.A.R. Moment: Repeatable Sound Bites

Onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment #2: Repeatable Sound Bites

Hugo Cremers Presentatie geven, Presentatie-tips

Dit tweede blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Repeatable Sound Bites: woorden of korte zinnen die herhaald worden op verschillende momenten in het verhaal. Herhaling is een krachtig middel om je boodschap te laten doordringen bij je publiek. Door bepaalde woorden of zinnen te herhalen, maak je de centrale boodschap krachtiger. Daarnaast geeft het je de kans om je …

Blogartikel over S.T.A.R. Moment: Memorable Dramatization

Onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment #1: Memorable Dramatization

Hugo Cremers Presentatie geven, Presentatie-tips

Het eerste blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Memorable Dramatization. Dramatisering (Dramatization) betekent zoveel als je boodschap aandikken door er een passende handeling bij te verrichten. Met het effect dat je presentatie meer indruk maakt, onthouden (memorable) wordt. Dit type S.T.A.R. Moment gaat over ‘rekwisieten’ die je gebruikt om je verhaal uit te leggen. Wanneer je letterlijk laat …

Gebruik deze 5 super-woorden vaker in je presentatie om te overtuigen

Gebruik deze 5 super-woorden vaker in je presentatie om te overtuigen

Arnout Drenthel Presentatie-tips

Door je taalgebruik iets aan te passen, zal je presentatie meer overtuigen. Het helpt je om die draai aan je presentatie te geven die wél overtuigt. Gebruik deze vijf woorden en win aan overtuigingskracht! Onze Engelse collega’s van Ethos3 schreven over vijf woorden die jouw presentatie laten overtuigen. En ze hebben gelijk. Niet zozeer omdat specifiek die woorden toverkracht bezitten, maar omdat ze jou …

Met Ethos overtuigen als spreker

Ethos helpt jou als spreker te overtuigen

Arnout Drenthel Presentatie-tips

Om te overtuigen, zul je met goede argumenten moeten komen. Maar alleen argumenten zijn niet genoeg. Daarnaast zul je als spreker zelf moeten overtuigen. Als spreker zul je deskundig, deugdzaam en sympathiek moeten overkomen op het publiek om geloofwaardig the zijn. Aristoteles noemde dit Ethos. Aan die geloofwaardigheid (of: autoriteit) kun je werken. Overtuigen als spreker In de Ars Rethorica beschreef Aristoteles drie middelen van overtuiging: Ethos, Pathos en …