Animaties - inspiratie uit films

Animaties: inspiratie uit films

Anja Jansen Ontwerp

Animaties maken je presentatie helemaal af en kunnen je helpen bij het vertellen van je verhaal. Een goede inspiratiebron voor animaties zijn films. In films zijn diverse animatietechnieken te vinden om de aandacht op een bepaald onderwerp leggen. Hieronder zie je vijf animaties uit films, met voorbeelden hoe we die technieken toepassen in presentaties.

1. Focus

In de begintitels van Pi verschijnen de namen van de acteurs over een vage achtergrond. De namen zijn scherp. Na een tijd worden de namen vaag en verdwijnen mee in de achtergrond.

Voor de presentatie van ICTU gebruiken we eerst scherpe foto’s om een sfeer neer te zetten. Later vervagen de foto’s en projecteren we data. Door het contrast tussen de onscherpe foto en het scherpe digitale beeld van de infographics, ligt de aandacht bij de infographics.

2. Inzoomen

In de title sequence van Game of Thrones krijg je een idee welke fictieve landen en steden er zijn in de serie, en waar ze ongeveer liggen op de kaart. Vervolgens zweeft het beeld even door of over de stad heen.  Door in te zoomen op de kaart ontstaat dit gevoel.

Inzoomen met PowerPoint is lastig. Je krijgt snel pixelige beelden. In de presentatie van Sapa wordt het icoon vergroot, waardoor het duidelijk is waar je bent in de presentatie.

3. Van links naar rechts

Een beweging naar rechts op een scherm interpreteer je automatisch als ‘vooruit’. Dit is ook te zien in de openingssequence van Catch me if you can. Iemand die op het scherm van links naar rechts loopt, loopt ergens naar toe. Loopt de persoon van rechts naar links, dan loopt de persoon terug.

In de presentatie van Scandinavian Tobacco Group zie je een beweging van links naar rechts en weer terug, om de verschillen duidelijk te maken tussen de traditionele tabaksmarkt en nieuwe alternatieven.

4. Belichting

In de openingssequence van Fight Club zijn de letters van de acteurs opgelicht. Ze zijn lichter van kleur dan de omgeving en vangen daardoor de aandacht. De typografie licht op en verdwijnt in rook.

In de presentatie van Alliander maken we gebruik van dit principe van belichting: door 1 foto helder neer te zetten en de andere 2 foto’s niet, is het duidelijk dat de spreker het over hoofdstuk 1 gaat hebben.

5. Parallax effect

In de titel van Casino Royale beweegt de voorgrond sneller dan de achtergrond. Hierdoor ontstaat een gevoel van beweging en diepte.

Presentaties zijn over het algemeen vrij ‘plat’; er is weinig diepte, zeker ten opzichte van films. Maar door middel van het parallax effect weten we toch een gevoel te geven van diepte. Want ook door beweging en dingen die verplaatsten in de ruimte kun je de aandacht vragen.

Voor goede animaties is voldoende inspiratie op te doen uit films. Animaties zorgen voor een professioneel ogende presentatie, die helemaal af is. Maar zorg er vooral voor dat ze functioneel zijn en jou helpen je verhaal te vertellen. Vergeet niet: het belangrijkste aandachtspunt van je presentatie ben je zelf, en je presentatie moet ondersteunend zijn aan jouw verhaal.

Over de auteur

Anja Jansen

Anja associeert, houdt van krachtige, no nonsense beeldtaal. Om zo de kern te vinden en presentaties mooier te maken. Zodat u kunt schitteren.
Zij studeerde Grafisch Ontwerp in Breda en werkt als presentatie-vormgever bij Bento Presentaties.

Ook interessant:

  • Kleuren associëren we - onbewust - met bepaalde emoties en herinneringen. Door de juiste kleuren te kiezen, kun je je presentatie subtiele signalen meegeven. Marketeers weten dit al langer. Het is…

  • De mens heeft de drang om alles wat onbekend of leeg is, in te vullen. Voor alles willen we een verklaring en omgaan met onzekerheid en twijfel vinden we moeilijk. Dit…

  • Goede foto's vinden voor je presentatie

    Goede foto's maken je presentatie mooier én professioneler. En dat zorgt dat jouw presentatie prettiger is om naar te kijken, maar vooral ook dat jij professioneler en overtuigender overkomt. Een…