Illustratie bij artikel over verbeteren bedrijfspresentatie

Bedrijfspresentatie: 14 eenvoudige verbeteringen

Arnout Drenthel Ontwerp Leave a Comment

Stel je eens voor: je krijgt een bedrijfspresentatie te zien en binnen een paar minuten ben je fan van dat bedrijf. Ongehoord toch?

Hoe komt het dat de meeste bedrijfspresentaties die we te zien krijgen – of dat nu van de directeur, vertegenwoordigers of bij een bedrijfsbezoek is – een kwestie van uitzitten en het-ene-oor-in-andere-oor-uit is?

Waar de meeste bedrijfspresentaties de plank misslaan

De meeste bedrijfspresentaties zijn niet spetterend, niet enerverend en niet enthousiasmerend. En dat is jammer; want het is vaak hét beste moment om (de juiste) indruk te maken.

Wil jij jullie bedrijfspresentatie verbeteren? Neem de volgende 14 verbeterpunten dan mee in je volgende versie:

1. Er wordt gezonden in plaats van gedeeld

De meeste bedrijfspresentaties gaan over ‘het bedrijf’. Klinkt logisch? Ja, het klinkt misschien logisch, maar de meeste prospects die overwegen klant te worden, zijn meer geïnteresseerd wat het voor hen betekent. Wat betekenen julllie voor klanten?

Dat druk je niet uit in aantallen vrachtwagens, jaar van oprichting, aantal vestigingen in China, omzetcijfers, etc. Dan ben je alleen maar aan het zenden.

Een inspirerende presentatie deelt iets dat het publiek ook wil ontvangen. Iets dat hen inspireert, iets dat zij willen horen. Dat bouwt aan vertrouwen.

Daarbij helpt het om te vertellen in bijvoorbeeld anekdotes en verhalen. Hiermee kun je je onderscheiden en geef je betekenis aan verder ‘lege’ cijfers. Help je publiek en deel iets wat ze willen ontvangen.

2. Het opent met historie of cijfers

Bij welke dia verschijnen de eerste cijfers of jaartallen? Als dat in de eerste drie dia’s is (dus gelijk na een eventuele titeldia en agenda), dan kan dat waarschijnlijk beter.

Simon Sinek adviseert om te beginnen met een verhaal, bijvoorbeeld over de visie die je hebt: “Stel je voor dat…”

Het geeft de presentatie een richting, wat je publiek een kapstok geeft waaraan ze de rest van de bedrijfspresentatie kunnen ophangen.

3. Er ontbreekt gevoel, passie en emotie

Het nadeel van de meeste bedrijfspresentaties is dat ze bol staan van feiten en er nauwelijks emotie in is verwerkt. Dat helpt niet om publiek te boeien.

Zodra je in verhalen en ervaringen gaat vertellen, komt er gevoel bij kijken. Omdat je daar enthousiast over bent, of je over kunt opwinden, of trots.

Vertel in je bedrijfspresentatie dus waarom jullie de dingen doen zoals je ze doet, in plaats van hoe je bedrijf er uit ziet of wat je doet.

4. Het is een algemene bedrijfspresentatie voor elke spreker

En dat maakt meteen dat een presentatie ook bij de spreker moet passen; waarin zijn verhalen en passie een plaats krijgen.

Dus zoiets als een echte ‘algemene’ bedrijfspresentatie mist per definitie de persoonlijke touch van de spreker.

Er is niets mis mee dat verschillende collega’s een iets ander, maar eigen verhaal vertellen. En dus met andere voorbeelden. Als het maar bij hen past en dat zij dat eigen verhaal met passie kunnen vertellen.

5. Het is een algemene bedrijfspresentatie voor elk publiek

Het mag duidelijk zijn dat het publiek op een familiedag een andere interesse heeft dan de prospect A, die weer anders is dan prospect B.

Wanneer je voor elke doelgroep dezelfde presentatie houdt, benut je de potentie van het moment niet. Pas je presentatie aan op de betreffende doelgroep en hun interesse.

(Vind je jouw doelgroep het niet ‘waard’ om een presentatie voor voor te bereiden; vraag je dan af of je überhaupt een presentatie moet geven.)

6. Het gaat alleen over het verleden en heden

Natuurlijk reuze-interessant die historie van jullie bedrijf (ja, ik ben hier ironisch), maar interessanter is: wat gaat er de komende tijd gebeuren?

Daarin schuilt visie en actie. En dat spreekt over het algemeen meer aan dan gedane zaken. Zeker wanneer voor het publiek niet duidelijk is wat de relatie is tot henzelf.

7. De spreker (of de PowerPoint) gebruikt jargon

Elke organisatie ontwikkelt na verloop van tijd een eigen taal; met metaforen, afkortingen en jargon die voor een buitenstaander niet bekend zijn.

Let daar op. Gebruik alleen afkortingen of jargon wanneer je zeker bent dat het publiek die kent. Wanneer je ook maar de minste twijfel hebt hierover, licht het een term dan kort toe, of vermijd het en kies iets wat iedereen begrijpt.

De lakmoesproef: begrijpt je buurjongen van 12 en de buurvrouw van 82 de presentatie?

8. Er is geen huisstijl gebruikt

Niet elke presentatie hoeft professioneel ontworpen te zijn, maar het gebruik van een standaard ingesteld kleurenpalet (hoofd-accentkleur: blauw) in combinatie met een standaard-lettertype (Calibri, Arial of Verdana) van PowerPoint duidt op geen, of een dertien-in-een-dozijn sjabloon. En die heeft je publiek al een paar keer eerder gezien.

Je bedrijfspresentatie is hoe je je bedrijf presenteert. Zorg dat het sjabloon dat je gebruikt in ieder geval in lijn is met je huisstijl.

9. Dia’s zijn wel in de huisstijl, maar de PowerPoint ziet er nog steeds saai uit

Er zijn veel redenen waarom dia’s er saai uit zien. Maar als je PowerPoint-presentatie voldoet aan drie of meer van onderstaande punten, dan is er werk aan de winkel:

  • witte achtergrond
  • zwarte tekst
  • 80% van de dia’s bevatten meer dan 8 woorden tekst
  • de helft of meer van je presentatie bestaat uit bullet points
  • het gebruikte lettertype is Calibri, Arial of Verdana
  • de meestgebruikte kleur is blauw
  • er staat op elke dia een voettekst en dia-nummer

10. Er worden te vaak bullet points gebruikt

In de basis is er niets mis met bullet points, behalve dat ze gebruikt worden.

Standaard-dia in PowerPoint is meestal op basis van bullet points

Omdat PowerPoint ons die richting op stuurt, zijn we geneigd om vooral dia’s met tekst met bullet points te gebruiken.

Beperk je bullet points tot waar ze absoluut nodig zijn. Om het makkelijker te maken: gebruik helemaal geen lijstjes met bullet points in je presentatie.

11. Meerdere onderwerpen op 1 dia

Er is niets op tegen om voor elk (sub)onderwerp een nieuwe dia te gebruiken. Liever dat dan zes bullet points op elkaar op één dia. Of om alleen de dia-titel te gebruiken en niet ook de subpunten uit te schrijven op de dia.

Het voorkomt in ieder geval dat de spreker continu bezig is om zijn dia ‘in te halen’ en moet strijden met de dia om de aandacht van het publiek.

(En dia’s zijn gratis, dus dat hoeft het probleem niet te zijn).

12. Uit de gebruikte foto’s spreekt geen passie

Voorbeeld van een bedrijfspresentatie met eigen professionele fotografieWanneer je trots bent op wat jullie doen of bereikt hebben, laat het ook zien: gebruik foto’s voor een authentiek beeld.

Maar voorkom saaie stockfoto’s die het bedrijf verderop in de straat ook kan gebruiken. Mensen ‘voelen’ dat zulke foto’s ‘nep’ zijn.

Je wilt in jullie bedrijfspresentatie toch jullie bedrijf laten zien? Een goede professionele fotograaf kan van elke setting interessante foto’s maken die aanspreken.

13. Dia’s als spiekbriefje

“Maar onze spreker heeft de bullets nodig om zijn verhaal te vertellen!”

Nee, je wantrouwt de spreker. Of hij wantrouwt zichzelf. In ieder geval tijd om daar wat aan te doen. Meer vertrouwen in presentatievaardigheden krijgen, beter voorbereiden en presenter’s view aanzetten.

Het levensgrote scherm achter is in ieder geval wel het slechtste spiekbriefje ooit…!

14. Passie ontbreekt bij de spreker

Wanneer de spreker het verhaal niet met passie kan brengen,

  1. deugt het verhaal niet (zie tip 3),
  2. is deze spreker is niet de aangewezen persoon of
  3. is het verhaal er te veel ingesleten.

In ieder geval is het tijd om wat te veranderen. Trots, passie, twinkeling en spanning zijn besmettelijke emoties: als je ze laat zien, pakt het publiek ze op.

Net als verveling of zenuwen overigens. Laat dat dus niet zijn wat je publiek meeneemt van je bedrijfspresentatie. Bereid goed voor en laat de energie stromen.

Inspirerend presenteren

Met deze stappen bereid je een betere bedrijfspresentatie voor. En dan is het tijd om de presentatie te geven.

Oh en begin dan niet met “Ik wil u wat vertellen over ons bedrijf”. Over het algemeen is dat op dat moment wel duidelijk. Daarnaast klinkt het als een dooddoener en niet het begin van een inspirerende presentatie!

Neem je voor dat je jouw publiek zult inspireren met jullie passie voor het vak en jullie visie op het onderwerp.

Laat weg wat in de weg zit. Laat oude gewoontes los en durf kritisch te zijn op alles ‘wat nu eenmaal in een bedrijfspresentatie hoort’.

Zolang je oprecht kunt zeggen “Dit inspireert ons publiek!”, ben je op de goede weg.

Welke tips neem je mee voor jullie bedrijfspresentatie? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

(PS En laat het ons gerust weten als we je er bij kunnen helpen.)

Over de auteur

Arnout Drenthel

Arnout Drenthel (MSc) traint en adviseert organisaties en sprekers bij het ontwikkelen van een overtuigende, doelgerichte en heldere presentatie; in woord en in beeld. "Het moment dat een spreker ervaart hoe het is om anderen te inspireren; dat is magisch. Dan gebeurt er echt iets. En het is super om daar aan te mogen bijdragen." Arnout is mede-oprichter van Bento Presentaties. Gek op gadgets, quantified self, en complexe uitdagingen.

Ook interessant:

  • Hoeveel dia's in een presentatie?

    Een vraag die tijdens onze training Presentatie Maken regelmatig gesteld wordt, is hoeveel dia's een presentatie ‘mag’ hebben. Of; wat hiervoor een goede ‘richtlijn’ is. Deze vraag suggereert dat je…

  • Kleuren associëren we - onbewust - met bepaalde emoties en herinneringen. Door de juiste kleuren te kiezen, kun je je presentatie subtiele signalen meegeven. Marketeers weten dit al langer. Het is…

  • De mens heeft de drang om alles wat onbekend of leeg is, in te vullen. Voor alles willen we een verklaring en omgaan met onzekerheid en twijfel vinden we moeilijk. Dit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *