De kracht van herhaling

De kracht van herhaling

Hugo Cremers Ontwerp

Om écht te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Oftewel, wanneer je wilt dat mensen je boodschap onthouden moet je hem herhalen.

De beste presentaties hebben één centrale boodschap, die vervolgens wordt uitgelegd in verschillende perspectieven, aandachtspunten, belangen en onderbouwingen. Herhaling is een krachtige techniek om mensen te overtuigen.

Zij wisten het al…

De kracht van herhaling wordt al enige tijd gebruikt: de Romeinse senator Cato Maior had de gewoonte elke redevoering, over welk onderwerp dan ook, te beëindigen met de spreuk “Ceterum censeo Carthaginem esse delendam” (“Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden”). Cato wist dat hij, om de Senaat te overtuigen, deze boodschap te pas en te onpas moest herhalen.

Ook in één van de beroemdste speeches aller tijden wordt herhaling toegepast: Martin Luther King herhaalt de tekst “I Have A Dream” maar liefst 9 keer in het eerste deel van zijn speech. Daarnaast wordt onder meer het woord ‘Freedom’, het belangrijkste thema, zo’n 20 keer herhaald.

De effecten van herhaling

Onthouden

Het herhalen van je boodschap zorgt ervoor dat je publiek die beter onthoudt.

Positief gevoel ontwikkelen

Herhaling kan ervoor zorgen dat je publiek een positief gevoel ontwikkelt bij je boodschap. Pas er wel voor op dat je niet té vaak herhaalt, want dan slaat dit positieve gevoel om in irritatie en zal het je boodschap juist verzwakken…

Overtuigen

Herhaling kan je helpen je publiek te overtuigen.

Misbruik van herhaling

Herhaling is zo’n krachtig middel, dat het ook eenvoudig kan worden ‘misbruikt’: zoals in propaganda. Hitler wist dat al en schreef over herhaling in Mein Kampf en paste het veelvuldig toe in zijn toespraken.

En in propaganda is het illusion-of-truth effect duidelijk te zien: dit wil zoveel zeggen dat je gaat geloven dat iets waar is, naarmate je er vaker of langer aan bloot bent gesteld. In propagandatechnieken wordt dankbaar gebruik gemaakt van dit gegeven, om het volk te overtuigen van bepaalde zaken, of ze nou waar zijn of niet.

Herhaling in je presentatie

In een presentatie is herhaling op verschillende manieren toe te passen.

Je kunt er gebruik van maken zoals in het voorbeeld van Martin Luther King: het herhalen van belangrijke begrippen of zinnen.

Ook kun je aan het begin van je presentatie de belangrijkste onderwerpen noemen die je gaat bespreken, zoals wordt gedaan bij het journaal. Je laat je publiek al een keer kennismaken met je onderwerp, voordat je er echt op ingaat.

Ten slotte kun je in het ontwerp van je PowerPoint gebruik maken van herhaling: het terug laten komen van een afbeelding, herhaald kleurgebruik of terugkerende iconen. Of natuurlijk een hele dia herhalen.

Over de auteur

Hugo Cremers

Hugo (MSc) is bij Bento Presentaties betrokken in zowel concept als vormgeving van de mooiste presentaties.

Ook interessant: