Meer impact met je presentatie? Kill your darlings!

Joeri Cox Presentatie-tips

Wil je meer resultaat boeken als je een presentatie geeft, dan hoef je niet méér te vertellen. Het tegenovergestelde is eerder waar.

Voor meer impact met je presentatie is niet alleen de zwarte pen een sterk wapen, maar ook de rode.

Een presentatie is best ingewikkeld

… voor je publiek. Ze moeten hard werken. Er komt immers van alles tegelijk langs: gesproken woord, dia’s, gebaren, trillende telefoons, hoestende collega’s, etc.

Aan je publiek de taak om daar chocola van te maken en jouw presentatie te begrijpen. En als ze iets gemist hebben, kunnen ze de bladzijde niet terugslaan: een presentatie gaat door tot het eind. Het is als een trein waar ze niet af mogen vallen.

Ondertussen moeten ze zich ook nog een mening vormen over wat zij denken dat je ze vertelt. Of dat je bedoelt.

Dat is nogal wat.

En we maken het nog ingewikkelder

Vaak maken we het nog moeilijker voor ze. Want we vertellen (te) veel. Waardoor het al snel minder helder is wat hoofdzaken zijn en wat bijzaken.

Soms is dat gestuurd vanuit angst: “Als ik te weinig vertel, denken ze misschien dat ik er niet zo veel van weet…”, “Ze komen helemaal hiernaartoe, dan kan ik toch niet aankomen met een verhaaltje van een kwartier …”

Het kan ook gestuurd zijn vanuit enthousiasme: jij bent wild van je onderwerp en je kunt niet wachten om alles met ze te delen. En dat doe je dan ook.

En misschien vind je alles wel belangrijk.

Wat moet impact maken in je presentatie?

Vraag je eens af wat het allerbelangrijkste is, waarmee je impact wilt maken. Wat moeten je publiek zeker begrepen hebben, als ze maar één ding zouden oppikken?

Dat kan bijvoorbeeld een hoofdpunt zijn met een stuk of drie ondersteunende punten.

Dat is de kern van je presentatie, je centrale boodschap of thema.

Maak het ze makkelijk(er): pak de rode pen

Hoe makkelijker je het maakt voor je publiek, hoe groter de kans dat ze je centrale boodschap begrijpen en onthouden. Als jij je boodschap kunt overbrengen in minder woorden, dan wordt het een stuk eenvoudiger.

Druk daarom je presentatie en de sprekersnotities af, wanneer je presentatie klaar is. Lees hem goed door en vraag je bij alles af: vertel je het omdat jij het kwijt wilt, of omdat het voor je publiek noodzakelijk is om de centrale boodschap te kunnen begrijpen en doorleven?

Streep alles door wat je vooral vertelt omdat jij het kwijt wilt, zonder dat het op enige wijze bijdraagt aan het overbrengen van je centrale boodschap. Dat kan zomaar 50% van je presentatie zijn.

Wees kritisch naar jezelf!

Elke zin die je weg kunt strepen, zonder de kern van je presentatie te veranderen, is winst voor je publiek. En daarmee voor jou.

Meer impact met je presentatie? Kill your darlings!

Over de auteur

Joeri Cox

Als senior partner in Bento Presentaties ontwikkelt Joeri presentaties en traint hij sprekers in het maken en geven van professionele presentaties volgens de HNP™ methodiek. Daarnaast treedt hij vaak en graag op als spreker over Het Nieuwe Presenteren™. Met geïnspireerde mensen die direct beter presenteren als resultaat.

Ook interessant:

  • Blogartikel PowerPoint-presentatie op de iPad

    Jamie Garroch ging op zoek naar het antwoord op de vraag: "Hoe kan ik mijn PowerPoint-presentatie op de iPad afspelen?". Hij onderzocht zes manieren: Converteer de PowerPoint naar een video Converteer…

  • Een belangrijke boodschap kan saai worden gepresenteerd: monotoon, zonder ondersteunende gebaren en zonder passie. Overtuigend presenteren wordt op die manier knap lastig. Maar wat gebeurt er wanneer een onbelangrijke boodschap…

  • Als je een interessante presentatie hebt gegeven, kan het zomaar gebeuren dat je publiek voor je klapt na afloop. Die eerste keer moet misschien nog komen, maar als het zo…