Wanneer je foto’s gebruikt voor je presentatie (en eigenlijk voor wat dan ook): zorg dat ze van goede kwaliteit zijn. Inhoudelijk goed (passend bij het onderwerp en de sfeer die het moet uitstralen) en technisch goed (in hoge resolutie, in goede kleuren en goede compositie).
Stockfoto’s
Tenzij je over eigen beeldmateriaal beschikt, ben je hiervoor al snel aangewezen op zogenaamde ‘stock’-foto’s. Foto’s die je van websites koopt en op die manier legaal mag gebruiken.
Bij Bento dromen we weleens over stockfoto-websites vol prachtige foto’s, die na anderhalve zoekopdracht precies het beeld opleveren wat je al in gedachten had. Aaah, heerlijk. Maar helaas: niets zo frustrerend als het vinden van goede stockfoto’s. Goed zoeken levert je waarschijnlijk uiteindelijk wel prima foto’s op. Maar vaak worstel je je eerst door een berg saai, oninspirerend materiaal heen.
Cliché en ongeloofwaardig
Regelmatig zijn de foto’s cliché en nogal ongeloofwaardig. Zeker als je op zoek bent naar ‘zakelijke’ settings, die toch enigzins de realiteit moeten weergeven. Dus geen oversized (Amerikaanse) pakken, geen té wit gebleekte (Amerikaanse) Prodent-smiles, geen ‘we-kijken-met-z’n-allen-dolgelukkig-in-de-camera-want-we-hebben-het-hier-zo-fijn-high-five!’ (Amerikaanse) vergader-foto’s. Tuurlijk. Meest bekend is misschien nog wel de iets te enthousiaste callcenter-medewerker. Helaas veel gebruikt, ook in Nederland.
Hilarisch. Of gewoon fout.
Los van de clichébeelden en oninspirerende kiekjes zijn stockfoto’s ook vaak hilarisch. Of gewoon heel erg fout. We zouden graag eens een kijkje nemen in de psyche van sommige fotografen. Een stockfoto-bloemlezing.
1.
“Wacht, ik maak deze printplaat nog even af. Bellen jullie dan vast de ambulance voor mijn verbrande hand?”
2.
Man: Ik heb het helemaal gehad met dat horizontale brood!
Vrouw: Ik dacht het niet!
3.
Als je niet kunt slapen moet je schaapjes tellen. Behalve in een vliegtuig, daar tel je koeien.
4.
Dit is onze business. We doen graag business. We zijn erg business. Business.
5.
“Wauw, dat heb je fantastisch gelamineerd!”
“Yes, dank je! Gelukt!!”
“En dan ook nog met van die ringetjes! Wat een held!”
6.
Hij kan beter ophouden met die flauwe spelletjes. Hij moet het héle bos nog bij elkaar harken…
7.
Je vraagt je af wat voor soort gezin het huis verwarmt door het speelgoed van de kinderen op te stoken in de open haard. Waarschijnlijk een gezin waarbij de 9-jarige dochter zwarte koffie bij het ontbijt krijgt. En waar de meeste mensen een vork of mes zouden kiezen, wordt hier meteen naar de barbeque-tang gegrepen om een plakje kaas te pakken. Was misschien een idee van de geadopteerde Mexicaanse dochter.
8.
“Vrouw ernstig gewond door aanrijding met hogesnelheidswinkelwagentje in buurtsuper.”
9.
Zou die blender op bluetooth werken? Anders duurt het nog wel even voordat die smoothie klaar is… Hoewel, een smoothie met cherrytomaatjes, ik weet het niet. Misschien beter om het te houden bij die fluoriserende uranium-ranja.
10.
Ah, dit is perfect beeldmateriaal voor in ons project ‘Broodhoofd’.
En zo zijn er nog veel meer. Misschien een beetje flauw om de rariteiten uit de honderdduizenden stockfoto’s te halen, maar je vraagt je bij veel foto’s af wat de bedoeling was van de maker. Bijzondere plaatjes. Bijzonder nutteloze plaatjes ook…
Er is wel een moraal aan dit verhaal: goed beeldmateriaal is een krachtig middel om jouw presentatie te ondersteunen. Gebruik je echter wat (inhoudelijk en technisch) minder goede foto’s, dan tast het je geloofwaardigheid juist aan. Steek dus wat tijd en moeite in het vinden van goed beeldmateriaal. Want dat is er wel. Ook op de stockfoto-websites.