Als je er zeker van wil zijn dat je publiek jouw boodschap nooit meer vergeet: geef ze dan Something They’ll Always Remember. Zo’n S.T.A.R. moment moet zó inspirerend zijn, zó’n schokeffect hebben of zó bijzonder zijn dat er na afloop van je optreden gegarandeerd over gepraat wordt. Dus dat je optreden viral gaat, om het in internet-terminologie uit te drukken.
Onderscheid je van de rest
Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw idee of product zó revolutionair is, dat je zo’n schokeffect sowieso al verwacht. Maar er is natuurlijk ook een reëele kans dat dit niet direct het geval is. Hoe dan ook, je maakt je optreden er interessanter mee en jouw idee zal beter worden onthouden.
Dat je wordt onthouden is alleen maar belangrijker wanneer je publiek regelmatig presentaties ziet. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om potentiele klanten die gaan kiezen voor jou óf één van je concurrenten. Probeer je te onderscheiden van de rest en neem iets in je presentatie op wat jouw verhaal op een niet te missen manier onderstreept. Waarmee je zeker de aandacht van je publiek pakt en ze niet mee om je heen kunnen.
Relevant voor jou en voor je publiek
Zorg wel dat je S.T.A.R. moment écht van jou is, ben authentiek. En zorg dat je aansluit bij de belevingswereld van je publiek. Probeer een zaal vol zakenmensen niet voor je te winnen door een erg dramatisch persoonlijk verhaal. Je zal ‘emotioneel manipulatief’ overkomen, ze zullen er doorheen prikken en dan ben je ze gegarandeerd kwijt.
5 verschillende vormen
Of je nu een revolutionair idee hebt, of je je wil onderscheiden van de rest: dat je publiek je onthoudt is altijd je doel. Er zijn genoeg voorbeelden van presentaties die gebruik maken van S.T.A.R. moments, die de wereld absoluut hebben veranderd. Of misschien juist daarom zo succesvol waren.
Duarte beschrijft 5 verschillende vormen van S.T.A.R. moments, die in deze serie blogartikelen worden besproken aan de hand van voorbeelden. Klik op de links om naar de artikelen te gaan.
Memorable Dramatization
Repeatable Sound Bites
Evocative Visuals
Emotive Storytelling
Shocking Statistics