Het eerste blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Memorable Dramatization. Dramatisering (Dramatization) betekent zoveel als je boodschap aandikken door er een passende handeling bij te verrichten. Met het effect dat je presentatie meer indruk maakt, onthouden (memorable) wordt.
Dit type S.T.A.R. Moment gaat over ‘rekwisieten’ die je gebruikt om je verhaal uit te leggen. Wanneer je letterlijk laat zien waarover je praat, versterkt dit je verhaal. Je kunt bijvoorbeeld je product laten zien of een demonstratie doen, waardoor veel duidelijker wordt waarover je het hebt. Wanneer je iets onverwachts of bijzonders doet, zal jouw idee extra resoneren bij je publiek. Hieronder enkele voorbeelden.
Bill Gates
Bill Gates maakte in zijn TED-presentatie over malaria gebruik van een levend rekwisiet; hij had de muggen die malaria verspreiden bij zich. Het effect werd vergroot toen hij de muggen losliet in de zaal… Het was natuurlijk nep, maar hij garandeerde zo dat er nog lang over zijn presentatie gepraat werd. En gaf zo extra aandacht aan het onderwerp.
(kijk voor S.T.A.R. Moment vanaf 4:47)
Jamie Oliver
Als tv-kok is Jamie Oliver niet anders gewend dan te laten zien waar hij over praat. Maar ook wanneer hij niet kookt, laat hij het liefst letterlijk hoe onze voeding er uit ziet. Deze presentatie gaat over de hoeveelheden suiker die we binnen krijgen, met alle risico’s van dien. Over de hoeveelheid suiker die Engelse kinderen alleen al binnen krijgen via schoolmelk, zeggen de statistieken op zich al heel wat. Maar Jamie maakt zijn punt pas echt door die suiker letterlijk op het podium te kieperen.
(kijk voor S.T.A.R. Moment vanaf 12:06)