Het vijfde blogartikel in de serie over onvergetelijk presenteren met een S.T.A.R. Moment gaat over Shocking Statistics: data die zó sprekend zijn dat je er niet omheen kunt.
Om écht te overtuigen, heb je ethos, pathos én logos nodig. Je geloofwaardigheid als spreker noemen we Ethos. Veel S.T.A.R. Moments spelen in op pathos: de emotie van je publiek. En tenslotte heb je inhoudelijke argumenten nodig om te overtuigen: logos.
Wanneer je beschikt over goede logos, over gegevens die veelzeggend zijn, gebruik ze dan niet alleen als onderbouwing, maar geef er échte aandacht aan. Zet ze in de schijnwerpers. En vertel daarbij het verhaal achter de cijfers.
Hans Rosling
Hans Rosling vertelde verhalen over (onder meer) globale ontwikkelingen rond gezondheid, aan de hand van statistische gegevens. En dan met de snelheid en levendigheid van een sportverslaggever. Er zijn verschillende TED-talks beschikbaar; onderstaand filmpje is de ‘next level’ van zijn presentaties.
David McCandless
David McCandless vertelt in zijn presentatie dat data nog nooit zo gemakkelijk en uitgebreid voorhanden is als nu, dankzij het internet en andere technologie. Wanneer je deze data wil gebruiken, zorg dan wel dat het inzichtelijk wordt. En dat het betekenis krijgt. En liefst dat het er mooi uitziet. Hij laat zien hoe je dat doet.