Verbeter je diatekst

Verbeter je diatekst

Hugo Cremers Ontwerp

Wanneer je presenteert, wil je dat de aandacht van het publiek gevestigd is op jou, de spreker. Je Powerpoint ondersteunt je verhaal en trekt alleen aandacht wanneer jij dat wilt. Ook je diatekst moet hieraan bijdragen: zorg dat je publiek houvast heeft bij je verhaal, zonder dat hun aandacht teveel afgeleid wordt van jou.

In de praktijk worden dia’s helaas vaak volledig gevuld met zinnen, waardoor het publiek vooral bezig is met het lezen van de tekst op het scherm én probeert te begrijpen wat er nu eigenlijk staat. Lezen en luisteren tegelijk gaat niet en daarmee is hun aandacht weg van de spreker.

Daarom is het van belang dat je je diatekst formuleert op een manier die jouw verhaal ondersteunt (of nog beter: versterkt!), maar die ook in een oogopslag te lezen en te volgen is. Maar hoe doe je dat nou?

Kom tot de kern

“Onze klanten zijn afkomstig uit diverse sectoren: onder meer banken, overheden, verzekeraars, horeca, ICT en zorg.”

Een presentatie hoeft op zichzelf niet te volgen zijn: er staat immers een spreker naast die voor het verhaal zorgt. Laat volzinnen daarom zo veel mogelijk achterwege en vertaal deze naar het kernbegrip, in enkele woorden of een korte zin. Laat lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden weg. Waar nodig neem je subpunten op die ook in enkele woorden worden weergegeven. Je publiek hoeft weinig te lezen en hun aandacht blijft bij jou.

“Onze klanten”

kan voldoende zijn, de rest vertel je erbij. Het geeft je ook meteen de vrijheid om klanten te benoemen die aansluiten bij je publiek, bijvoorbeeld uit dezelfde sector.

Sluit aan bij je publiek

“De translation module zorgt voor volledige emulatie met huidige WMS- en ERP-platformen.”

Ga na wie er (over het algemeen) in je publiek zitten, en pas de diatekst en inhoud van je presentatie aan op je publiek. Wanneer je een verhaal vertelt over de software die jouw bedrijf heeft ontwikkeld, zullen systeembeheerders wel geïnteresseerd zijn in de technische mogelijkheden, maar de medewerker aan de balie wil gewoon weten wat dit gaat betekenen voor zijn of haar werk.

“Eén module voor alle processen”

maakt de baliemedewerker waarschijnlijk veel enthousiaster.

Maak nieuwsgierig, inspireer

“Wij zorgen voor de volledige administratie van uw onderneming”

Zorg dat je tekst nét genoeg zegt om je publiek houvast te geven, maar vooral ook nieuwsgierig naar meer te maken.

“Meer tijd voor écht belangrijke zaken”

Er zijn meerdere interpretaties mogelijk van een dergelijke tekst, maar hoe dan ook: het prikkelt je publiek om te willen weten wat het betekent. Helaas is het niet op het scherm te lezen… maar gelukkig ga je ze nu precies vertellen hoe het zit. Volledige focus bij jou!

Kijk voor meer technische tips voor leesbaarheid van je tekst hier.

Over de auteur

Hugo Cremers

Hugo (MSc) is bij Bento Presentaties betrokken in zowel concept als vormgeving van de mooiste presentaties.

Ook interessant:

  • Blogartikel - Weg met Powerpoint?

    Oké, dit moet me even van het hart. Ik hoorde laatst dat een grote zakelijke dienstverlener ('voor hoger opgeleiden') heeft besloten PowerPoint af te schaffen.... *hopla!* ...Hmm... ok... maar, waarom?…

  • Blogartikel PowerPoint-presentatie op de iPad

    Jamie Garroch ging op zoek naar het antwoord op de vraag: "Hoe kan ik mijn PowerPoint-presentatie op de iPad afspelen?". Hij onderzocht zes manieren: Converteer de PowerPoint naar een video Converteer…

  • Vooral wanneer je PowerPoint wat langer wordt, dan is het goed om zo nu en dan het overzicht te bewaren. Hoe zorg je dat je dia’s georganiseerd blijven? Diasorteerder en…