Gebruik deze 5 super-woorden vaker in je presentatie om te overtuigen

Gebruik deze 5 super-woorden vaker in je presentatie om te overtuigen

Arnout Drenthel Presentatie-tips

Door je taalgebruik iets aan te passen, zal je presentatie meer overtuigen. Het helpt je om die draai aan je presentatie te geven die wél overtuigt. Gebruik deze vijf woorden en win aan overtuigingskracht!

Onze Engelse collega’s van Ethos3 schreven over vijf woorden die jouw presentatie laten overtuigen. En ze hebben gelijk. Niet zozeer omdat specifiek die woorden toverkracht bezitten, maar omdat ze jou als spreker dwingen een betere presentatie te geven. Deze vijf woorden helpen jou datgene te vertellen wat je publiek wil horen.

Aansprekend met “jij” en “u”

Als je het woord jij of u in je presentatie gebruikt, spreek je je publiek direct aan. Dit wordt ook wel personalisatie genoemd. Je publiek zal zich aangesproken voelen en dat is net wat jij wilt.

Door te personaliseren bouw je een band op met je publiek. Ook zijn ze meer betrokken bij je boodschap.

Houd je publiek dus alert en aangehaakt door ze direct aan te spreken met jij of u.

Interesseer met “nieuw”

Het woord nieuw roept een positieve verandering op. Als toehoorder zijn we allemaal benieuwd naar iets dat nieuw is.

Gebruik het woord nieuw om de interesse van je publiek te pakken.

Interesseer met “gratis”

Ook al staan we als Hollanders bekend dol te zijn op alles wat gratis is, wij adviseren om gratis spaarzaam te gebruiken. Gratis en waardeloos liggen perceptueel dicht bij elkaar, maar dat is vast niet wat je bedoelt.

Creatief marketeer Hans van Oorschot adviseert om gratis te gebruiken in combinatie met de waarde die het vertegenwoordigt. Gebruik bijvoorbeeld ‘ter waarde van’. Zo krijgt het gratis product of de dienst toch waarde.

Motiveer met “omdat”

Je kunt veel meer bereiken als je een reden noemt. Zelfs al is die reden onlogisch. Onderzoek wijst uit dat mensen eerder op je vraag of verzoek ingaan als je een reden noemt.

Met het woord omdat geef je een reden om je te geloven.

Enthousiasmeer met “onmiddellijk”

De mens heeft een natuurlijke drang naar directe genoegdoening en resultaat. Het woord onmiddellijk helpt daarbij. Het laat zien dat een direct effect binnen handbereik is. Gebruik het bijvoorbeeld om je product, een proces of een klantervaring te omschrijven.

Je moet je presentatie niet overladen met deze ‘toverwoorden’. Gebruik ze waar ze passen, maar probeer het niet te forceren. Zolang je weet dat deze woorden je kunnen helpen (en hoe) kun je ze strategisch inzetten om je doel te bereiken.

Over de auteur

Arnout Drenthel

Arnout Drenthel (MSc) traint en adviseert organisaties en sprekers bij het ontwikkelen van een overtuigende, doelgerichte en heldere presentatie; in woord en in beeld. "Het moment dat een spreker ervaart hoe het is om anderen te inspireren; dat is magisch. Dan gebeurt er echt iets. En het is super om daar aan te mogen bijdragen." Arnout is mede-oprichter van Bento Presentaties. Gek op gadgets, quantified self, en complexe uitdagingen.

Ook interessant:

  • Met Ethos overtuigen als spreker

    Om te overtuigen, zul je met goede argumenten moeten komen. Maar alleen argumenten zijn niet genoeg. Daarnaast zul je als spreker zelf moeten overtuigen. Als spreker zul je deskundig, deugdzaam en sympathiek moeten…

  • Illustratie: man bedankt publiek

    Let bij de volgende presentaties die je krijgt eens op: bedankt de spreker voor (of na) zijn presentatie het publiek? Maar... waarom zou hij zijn publiek bedanken? Stap zelf niet in de…

  • Blogartikel - presenteren met de reality check

    Als je met je presentatie je publiek weet te bespelen, hangen ze al snel aan je lippen. Maar hoe krijg je ze zover dat je overtuigt en dat ze jouw…