Wat is focus in dia-ontwerp?

Focus in je presentatie houdt in dat je de informatie die je wil overbrengen op je publiek beperkt moet houden. Je kunt toch niet alles vertellen, en belangrijker nog: je publiek onthoudt lang niet alles. Breng daarnaast ook focus aan in je dia’s.

Focus in je dia heeft zowel een inhoudelijke als visuele betekenis:

Inhoudelijk betekent het dat je je per dia beperkt tot één kernpunt. Zorg er voor dat je dia in 3 seconden te begrijpen is voor je publiek.

Visueel betekent het bijvoorbeeld dat je alle elementen weglaat die niet bijdragen tot het ondersteunen van jouw boodschap, dat je tekst beperkt tot het kernbegrip en je foto’s een sterk, duidelijk onderwerp hebben. In de praktijk komt dit vaak neer over zo veel mogelijk elementen weglaten: in dit blogartikel lees je er meer over.

Kennisbank

Deze uitleg is onderdeel van de Bento-kennisbank.

Meer lezen? Met de artikelen in onze kennisbank breng je je basis-kennis over presenteren op peil!

Bekijk alle artikelen »