Wat is een publieksanalyse?

Door het doen van een publieksanalyse kom je er achter uit wat voor mensen je publiek bestaat. Wie zijn ze en wat motiveert ze om aan te schuiven bij jouw presentatie?

Je geeft je presentatie omdat je een bepaald doel voor ogen hebt met je publiek.

Maar dan moet je wel weten uit wat voor personen je publiek bestaat. Dit geeft houvast bij het vormgeven van je presentatie. Voorbeelden van vragen die je kunt stellen:

-Zitten er overwegend mannen of vrouwen in je publiek? Hoe oud zijn ze?
– Waar komen je toehoorders vandaan?
– Waarom komen ze naar je presentatie luisteren?
– Wat interesseert en motiveert ze?
– Hebben ze een invloedrijke positie binnen hun bedrijf?
– Weet het publiek al wie je bent?
– Hoe denkt het publiek over jou?

Download de checklist publieksanalyse op de pagina over presentatie-hulpmiddelen.

Kennisbank

Deze uitleg is onderdeel van de Bento-kennisbank.

Meer lezen? Met de artikelen in onze kennisbank breng je je basis-kennis over presenteren op peil!

Bekijk alle artikelen »