Webinars die werken: presentatie, techniek en interactie

Webinars zijn een laagdrempelige manier om een grote groep mensen kennis te laten maken met jouw expertise. Maar dat ontslaat je niet van een goede voorbereiding. Want je zult niet de eerste zijn die zonder goede voorbereiding z’n reputatie om zeep helpt.

Maak je webinar over hen, niet over jou

Het klinkt misschien als een no-brainer, maar sta even goed stil bij het publiek voor je gaat voorbereiden. Want wat je webinar of presentatie ook is, je publiek luistert continu met de vraag: What’s in it for me?

Dus zelfs een sales-gericht webinar, maak je over je publiek.

Dus denk vooraf goed na over je publiek:

  • Wat is (de gemene deler in) hun achtergrond?
  • Wat zijn de problemen waar zij echt mee worstelen?
  • Wat is hun voorkennis over het onderwerp?
  • Welke voorbeelden zullen zij herkennen?

Dit zijn relevante aanknopingspunten voor de inhoud van jouw webinar.

Zet de juiste toon met je opening

De aandacht van je publiek is kostbaar. Vermijd lange introducties over jezelf. Noem kort je naam, eventueel je functie en in heldere taal hoe je mensen helpt. Dat hoeft nog geen 10 seconden te duren. Persoonlijke verhalen en ervaringen kun je later verwerken in voorbeelden die je boodschap versterken.

Zie het als flirten in een kroeg: als je me de eerste twee of drie minuten al begint te vervelen met jouw jeugdervaringen, haak ik af.

Wees vanaf het begin ook open over je intenties. Als je webinar onderdeel is van een bredere marketingstrategie, communiceer dit dan duidelijk: “Ik wil je kennis laten met [A] – en als je daar verder mee wilt, heb ik een aanbod voor je na afloop”.  Eerlijkheid wekt vertrouwen en versterkt je geloofwaardigheid.

Ontwerp effectieve dia’s

Dia’s worden vaak onderschat, terwijl ze een cruciale rol spelen in het vasthouden van de aandacht. Zorg ervoor dat je dia’s professioneel en goed leesbaar zijn. Onthoud dat mensen jouw webinar bekijken via een klein browser-window of op mobiel.

Hoewel jij misschien vooral onthouden wilt worden als expert op je vakgebied, zijn je dia’s wel een visitekaartje. Jouw publiek zal het waarderen als je zorg besteed. Aan hun visuele vormgeving, maar ook duidelijkheid: van leesbaarheid tot duidelijke oneliners en het ontbreken van jargon en afkortingen.

Voorkom dat kijkers vooruit lezen, maar zet informatie stap voor stap in beeld. Dit voorkomt dat je publiek vooruitloopt op de presentatie en zorgt ervoor dat ze in de juiste flow blijven. Je wilt niet het contact met je publiek duurzaam verbreken. Gebruik als richtlijn de 3-seconderegel: wat je op het scherm zet, moet in 3 seconden duidelijk zijn.

Overweeg ook om de dia’s af en toe uit te schakelen, zodat de aandacht volledig op jou als spreker blijft.

Breng structuur aan in je webinar

Bied een Duidelijke Routekaart: Begin met een helder overzicht. Je publiek heeft een structuur nodig om de informatie goed te kunnen volgen. Zie het als een kaart die hen door een bos van informatie leidt. Kom regelmatig terug op deze routekaart om de helderheid te behouden.

Complexiteit Vereenvoudigen: Als expert is het verleidelijk om diep in de details te duiken. Maar je publiek heeft mogelijk niet dezelfde voorkennis. Begin met de basis en bouw geleidelijk op naar complexere onderwerpen. Zo blijft iedereen aangehaakt.

Beheers de techniek

Oefening baart kunst: Maak jezelf vertrouwd met het webinarplatform. Of je nu Zoom, Teams, WebinarGeek of anders software gebruikt, het blindelings begrijpen van de functies is essentieel. Doe test-runs om soepele overgangen tussen sprekers en dia’s te garanderen. Overweeg om iemand de software te laten bedienen, zodat de spreker(s) zich op hun presentatie kunnen concentreren.

Optimaliseer je opstelling: Investeer in kwalitatieve audio- en videoapparatuur. Een goede microfoon en juiste belichting maken een groot verschil. Zorg ook voor een stabiele internetverbinding om storingen te voorkomen.

Betrek je publiek (of niet)

Interactieve elementen: Gebruik polls en vragen strategisch. Ze moeten waarde toevoegen en niet slechts tijd opvullen, of omdat je denkt ‘dat dat erbij hoort’. Dus use it or loose it. Pas je inhoud aan op basis van de reacties van je publiek om het relevant en boeiend te houden.

Duidelijke communicatie: Als je een vraag in de chat niet kunt beantwoorden, wees dan eerlijk. Vermijd speculatie en houd je antwoorden kort en bondig. Dit behoudt je geloofwaardigheid en houdt de focus op je expertise.

En vergeet ook niet de vraag te herhalen voor de rest van je publiek en ga zeker ook niet live een discussie aan met mensen in de chat.

Ik kan me een webinar heugen waarin een expert duidelijk geïrriteerd zich uit de tent liet lokken en kijkend op zijn scherm dingen begon te roepen als “Neehee Pieter, dat is niet zo!”.

Vergeet nooit de verantwoordelijkheid die je hebt naar je andere webinarkijkers!

Het tempo mag omhoog

Mensen zijn steeds meer gewend om snel, compacte informatie tot zich te krijgen. Vergelijk alleen al documentaires en journaal van 10-20 jaar geleden, met bijvoorbeeld NOS Stories van nu. Het tempo ligt hoog – maar die informatie kunnen we alleen goed tot ons nemen, als de informatie duidelijk is gestructureerd.

Je hoeft geen informatie-robot te worden, maar in veel gevallen kunnen de nodige omhalen en persoonlijke anecdotes mogen er waarschijnlijk wel uit. In tegenstelling tot een live presentatie of gesprek, voelen webinar-bezoekers door de bank genomen zich nog wat verbonden met jou.

Presenteer overtuigend via een scherm

Omdat je niet kunt zien hoe je publiek reageert op je presentatie, is virtueel presenteren voor een camera lastiger dan voor een groep. Veel mensen hebben de neiging om op hun scherm te gaan kijken.

Blijf altijd in de camera kijken en zorg voor een vriendelijke, enthousiaste mimiek. Om jezelf hieraan te herinneren, plak een fotootje van een goede vriend of desnoods een smiley naast je camera.

Zorg verder, ook als je zit, dat je ondersteunende handgebaren blijft maken. Maak ze duidelijk, maar in tegenstelling tot een ‘in person’ presentatie, kun je ze niet heel groot maken: zorg ervoor dat ze zichtbaar zijn in dat kleine beeld van je camera. Oefen hiermee in je voorbereiding.

Na het webinar

Je kunt ruimte laten om vragen te beantwoorden na je webinar; maar coördineer dit goed. Het beste heb je hulp bij iemand die relevante vragen uit de chat filtert voor je. Maar let op: houdt het relevant voor iedereen, bewaak de beloofde tijd en rond je webinar duidelijk af: herhaal je kernboodschap en call to action.

En dan? Overweeg om een hand-out, opname of speciale aanbieding na het webinar te delen. Dit voegt extra waarde toe en houdt je publiek ook na de sessie betrokken.

Kortom: bereid je voor

Webinars zijn een dynamische manier om met je publiek in contact te komen, maar ze vragen zorgvuldige planning en uitvoering. Vermijd typische webinar-valkuilen en focus je op helderheid en aantrekkelijkheid voor je publiek. Die professionaliteit straalt direct op jou af en geef je webinars die mensen daadwerkelijk inspireren.

Hmmm..... er lijken geen andere artikelen over dit onderwerp te zijn…