Je zocht een verdwenen artikel…

In maart 2025 hebben we deze site flink opgeschoond. Dat betekent ook dat een aantal artikelen het niet hebben overleefd. Dus wat je zoekt, is er (nu) niet meer…
Inhoudsopgave

Het kan zijn dat er nog een keer een betere versie voor terugkomt, maar veel artikelen waren gewoon te magertjes of niet relevant genoeg voor onze doelgroep. Sorry.

Maar omdat jij (en met jou vele anderen) toch nog hiernaar op zoek waren, hierbij een samenvatting van de belangrijkste conclusies van een aantal vaak-gezochte artikelen:

Emotie van kleuren

Tja, sorry. Dit was toch wat te magertjes. Er zit niet zo heel veel wetenschap achter en ik denk dat er teveel in gezocht wordt.

In de basis is het heel simpel;

  • Donkere kleuren zijn somber maar vaak ook chique.
  • Lichte kleuren zijn fris en opgewekt
  • Felle kleuren vallen op en zijn vaak energiek
  • Associaties met kleuren: we associëren bijvoorbeeld rood met passie, maar ook met stop/fout. Groen met goed, maar tegenwoordig ook met duurzaam en milieuvriendelijk. Blauw met kalm, betrouwbaar en corporate. Maar veel kleuren zijn ook heel cultuur-afhankelijk. Zo wordt wit in Japan geassocieerd met de dood – maar in West-Europa met leven en trouwen.

Juiste lettergrootte in PowerPoint

Hmm… er is niet echt iets zoals de ‘juiste’ lettergrootte. Dat is afhankelijk van: je publiek, de afstand tot het scherm, de grootte van het scherm, het contrast in kleur én het lettertype.

Tja, dus wat is juist…? Daarbij bepaald je diaformaat ook nog eens hoe groot de puntgrootte werkelijk in beeld verschijnt. Kortom; daar is geen zinnig getal aan te knopen.

Dus krijg je allerlei gekke vuistregels, zoals de 10-20-30 regel van Guy Kawasaki of ‘de gemiddelde leeftijd van je publiek in puntgrootte’.

Alles over typografie

Dit was er echt één voor de diehards… hier is zo ontzettend veel over te vertellen!

Dus misschien komt deze serie artikelen nog een keer terug – al is het voor de gemiddelde persoon die een presentatie maakt waarschijnlijk een brug te ver. Maar ja, ik vind het wel fascinerend onderwerp. Met recht een rabbit hole.

Begin met ‘Waarom’ in je presentatie (Start with WHY)

(en ook: presenteren volgens de Golden Circle)

Inhakend op de TED talk van Simon Sinek, maakten we wat nuances bij het start with why idee. In de basis is het niet verkeerd. In de why ligt immers de ware passie en drijfveer verborgen.

Maar veel mensen hadden geen idee hoe ze het moeten toepassen. In het kort: vertel meer over waarom je de dingen doet (Wat bracht je ertoe? Waarover wind jij je op? Wanneer dacht je “nu is het genoeg!”), in plaats van de producten en oplossingen. Dan doe je het al beter dan de helft van de sprekers.

Hoeveel dia’s in je presentatie?

Nobody cares. (Or SHOULD care).

Ik heb (vermakelijke en intrigerende) presentaties gezien met 10 dia’s per minuut – en speeches zonder dia’s. Dus ergens daartussen zit je goed.

Belangrijker:  Dia’s moeten niet afleiden. Dia’s moeten niet saai zijn. Dia’s gebruik je waar nodig en laat je weg waar ze ruis veroorzaken. Het moet dus bij jou en je verhaal passen.

Zoveel dia’s stop je in je presentatie.

En iedereen die je zegt dat je ’niet meer dan 5 dia’s mag gebruiken’, die stuur je maar naar mij toe.

Presenteren voor een kleine groep

In a nutshell: presenteer je voor meer dan twee personen, ga dan staan om te presenteren. Doordat je staat, pak je de aandacht en leidt je jouw presentatie. Neem je presentatie serieus.

Hmmm..... er lijken geen andere artikelen over dit onderwerp te zijn…